Вербовецька ЗОШ І-ІІ ступенів Теребовлянського району

Четвер, 25.04.2024, 19:29

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Грушецька Ірина Володимирівна | Реєстрація | Вхід

Урок у 6 класі                                                                                                      

Тема.   «Навчаємось у байки».  Алегоричний та повчальний зміст байки Езопа.

Мета:   актуалізувати знання учнів з теорії літератури;вдосконалювати навички 

                виразного читання;розвивати творчі здібності школярів, логічне мис-            

               лення, їхню кмітливість, спостережливість; сприяти вихованню мо-

                рально-етичних  норм людської поведінки.

Обладнання:   портрет Езопа; ілюстрації до байок; «Пам’ятка читачу байки»; тексти  сучасних байок.

                                                     Оформлення дошки:

               Під портретом Езопа:                 

                                                                   В Езопа вчіться, добрі люди!

                                                                                          Для того байка коле під ребро,

                                                                                          Щоб виправлять людські заблуди

                                                                                          І вихвалять красу й добро.

                                                                                                                                            Федр

                                                                                                 Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів,повідомлення теми, епіграфа та мети уроку

1.Читання ученицею вірша

                                                                       ІСТИНА

               Жив колись Езоп на світі,                                              

               Славний чоловік.                                                               

                 Зерна мудрості людської                                        

               Він збирав весь вік.                                                    

               Став царем у світі духу,                                             

               Хоча був рабом,                                                          

               Заслуживши вічну славу                                           

               Мудрістю й горбом. 

               Для Езопа провідною істина була:  

               Згинеш сам, якщо бажаєш   

               Ти для інших зла!     

               І хоч так, на жаль, буває   

               Не зважаючи в житті, 

               Поклонімось мудрецеві  

               За слова святі.

                                А.Кіккас                                                                                

2.Вступн е слово вчителя

 - Байка – ровесниця міфів, спочатку вона існувала лише в усній народній творчості, лише згодом байки почали записувати.

    Байка як літературний жанр існує дуже давно, але завжди залишається молодою. Нас і досі хвилюють питання, що виникли ще в Езопа та інших відомих байкарів: що переможе – добро чи зло, справедливість чи несправедливість, сила чи розум, правда чи кривда.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант

·         Країна, що подарувала світові основоположника жанру байки.  (Давня Греція).

·         Першим легендарним байкарем був…  (Езоп).

·         З яких частин складається байка ? (Розповідь  і  мораль).

·         Що таке мораль у байці ? (Повчання).

·         Частина байки, у якій розповідається  про події.  (Оповідна).

·         З якої байки слова: «Мене тоді ще й на світі не було» ? (Езоп «Вовк і Ягня»).

·         Алегорія – це ... (приховане зображення людини в образах звірів , предметів. явищ).

·         Яку фразу сказала Лисиця із байки Езопа, не зірвавши грона винограду?

 ( Вони  кислі»)

·         Езопова мова – це...  (мова сповнена натяків, недомовок, у  якій думка автора має замасковану форму).

                                                    Памятка читачу байки

1.  Для розповідної частини байки характерна оповідна манера виконання.

2. Передаючи діалог  персонажів, читець має «перевтілитись»  у того персонажа, чию репліку він вимовляє .

3. Перед тим як прочитати мораль байки, слід витримати тривалу паузу.

 

 

ІІІ. Основний зміст  уроку

1.Теорія літератури

Алегорія(грец.  аllegoria,  від  аllоs – інший і  аgorеuо – говорю) – інакомовлення, яскраве втілення в конкретному образі  абстрактного поняття чи думки.  Недозрілий  виноград – алегорія неспроможності людини досягти чогось.  (Езоп «Лисиця і виноград»).

Байка – ліро-епічний жанр; невеликий твір з повчально-сатиричним алегоричним  змістом.

« Езопівська  мова » - замаскована форма вислову своїх думок з натяками (інакомовлення, жарти, іронія, алегорії ) задля уникнення цензури, заборон, переслідувань.

2.Читання байок  Езопа

                                                      Байка « Вугляр  і  Сукновал »

   Вугляр працював в якомусь домі: побачивши Сукновала, що саме надходив,  він запропонував оселитися з ним в одній кімнаті,  доводячи,  що вони заприятелюють і що їм буде вигідніше жити  разом.   А  Сукновал відповів йому: «Але для мене це взагалі неможливо,  бо те, що я побілю, ти забрудниш ».         Байка доводить,  що різне не поєднується.

                                                  

                                                      Байка « Орел, Галка, Вівчар »

      Орел, злетівши з високої скелі, вхопив ягня. Галка, побачивши це,  з заздрощів вирішила наслідувати  Орла і з великим галасом кинулась на барана.    Але,  встромивши кігті в вовну, вона не могла  їх витягти і тільки  тріпотіла  крильми. Вівчар помітив, що сталося,  підбіг і схопив Галку,  а ввечері, обрізавши крила,  приніс  її своїм дітям.  Коли   вони запитали, що це за птах,  він  відповів:   «   Як на мене,  то я певен,  що це Галка,  але, на її думку, вона – Орел».                                         Отже, відставання призводить лише до біди та глузування.

Бесіда

Визначте тему байок. Чого  навчає байка  «Орел,Галка, Вівчар» ?

Назвіть героїв байок. Що втілюють  у собі образи  Вугляра і  Сукновала?

Зробіть паспорт байки ( на вибір).

 

ІV. Закріплення знань, умінь, навичок

1.«Асоціативний кущ»

                Учні складають асоціативний кущ зі словом  «  Езоп»

 

 

     

                                                                     і тврчість   французького байкаря  Жана де  Лафонтена.

Форма входу

Календар

«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 24

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0